پاسخ به نظری در مورد ریش

آقای رامین در مورد مطلبی (ریش بگذارید--با حجاب شوید---دین را درست منتقل کنید ) که یکی از موضوعاتش ریش گذاشتن بود اینگونه نظر داده اند:

"سلام . زیبا بود . دوست عزیز تمام هم و غم امامان و  پیامبران  از جهل جماعت بود . فرهنگ بود  نادانی آشکار بود  نه ریش تراشیدن .  عطار هفت شهر عشق را گشت ما هنوز اندر خم ریش خودیم ."

جواب من:

1-هم و غم پیامبران و امامان علیهم السلام فقط جهل نبود. یکی از ناراحتی هایشان این بود که چرا مردم بعد آنکه حکمی را فهمیدند به آن عمل نمی کنند.

دانستن دین بدون عمل به آن نوعی جهل است.جاهل کسی است که نمی داند.آنها عمل کردن را نمی دانند.بلد نیستند اطاعت امر خدا کنند.

اصلا یکی از مواردی که باید امر به معروف و نهی از منکر  کنیم ، امر و نهی کسانی اند که حکم دین را می دانند و به آن عمل نمی کنند.

2- شما می گویی:"تمام هم و غم امامان و  پیامبران  از جهل جماعت بود . فرهنگ بود  نادانی آشکار بود  نه ریش تراشیدن"

در مورد جهل توضیح دادم . حال در مورد فرهنگ:

یکی دیگر از هم و غم پیامبران و امامان علیهم السلام  مبارزه با فرهنگ کفار و مشرکان بود.مگر ریش تراشی نوعی فرهنگ به حساب نمی آید. از ابتدای خلقت مذهبی ها خود را با ریش می آراستند و اکثر غیر مذهبی ها و کسانی که می خواستند شبیه مذهبی ها نشوند ریش میتراشیدند.به نظر شما این فرهنگ نیست.

ریش بگذار تا فرهنگ کفار در جامعه جا نیفتد و ما شبیه کفار نشویم.

3-شما می گویی:"...نه ریش تراشیدن . عطار هفت شهر عشق را گشت ما هنوز اندر خم ریش خودیم"

عطار عارف بود.عرفا با عمل به دین بالا می روند.

و ریش تراشی از احکام دین است.

عرفا با واجبات و محرمات شروع می کنند و کم کم به مستحبات و مکروهات هم عمل می کنند و سپس اعمال مباح را هم برای خدا انجام میدهند.

اگر کسی به قرب برسد ولی ناگهان یک حرام از او سر بزند مثلا ریش بتراشد همه چیز را از دست می دهد و باید از صفر شروع کنند.

داستان رانده شدن آدم از بهشت برای ما هم صادق است.اگر ما هم به مقامی برسیم و ناگهان چیزی که خدا حرام کرده را انجام دهیم آن مقام را از ما می گیرند و مانند آدم باید از اول شروع کنیم و توبه کنیم که خدا توبه پذیر و مهربان است.

تقسیم بندی اعمال دین را هم که قبلا نوشته ام بخوان.

اصلا توجه کرده ای همان طور که ریش تراشی حرام است ،ترک نماز هم حرام است ،اگر شعر شما درست بود پس شعر زیر هم درست است:"...نه نماز خواندن. عطار هفت شهر عشق را گشت ما هنوز اندر خم نماز دو رکعت نمازیم"

سوره مبارکه حجر

و به راستى به تو سبع المثانى [=سوره فاتحه] و قرآن بزرگ را عطا کردیم (87)

 

وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ ﴿87﴾

و به آنچه ما دسته‏هایى از آنان [=کافران] را بدان برخوردار ساخته‏ایم چشم مدوز و بر ایشان اندوه مخور و بال خویش براى مؤمنان فرو گستر (88)

 

لاَ تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ وَلاَ تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلْمُؤْمِنِینَ ﴿88﴾

و بگو من همان هشداردهنده آشکارم (89)

 

وَقُلْ إِنِّی أَنَا النَّذِیرُ الْمُبِینُ ﴿89﴾

همان گونه که [عذاب را] بر تقسیم‏کنندگان نازل کردیم (90)

 

کَمَا أَنزَلْنَا عَلَى المُقْتَسِمِینَ ﴿90﴾

همانان که قرآن را جزء جزء کردند [به برخى از آن عمل کردند و بعضى را رها نمودند] (91)

 

الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ﴿91﴾

پس سوگند به پروردگارت که از همه آنان خواهیم پرسید (92)

 

فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِیْنَ ﴿92﴾

از آنچه انجام مى‏دادند (93)

 

عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿93﴾

پس آنچه را بدان مامورى آشکار کن و از مشرکان روى برتاب (94)

 

فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ ﴿94﴾

که ما [شر] ریشخندگران را از تو برطرف خواهیم کرد (95)

 

إِنَّا کَفَیْنَاکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ ﴿95﴾

 

/ 0 نظر / 22 بازدید